Forskning og civilsamfund i udviklingsprojekter

Til dette seminar faciliterer CISU en dialog om samarbejdet mellem forskningsinstitutioner og civilsamfundsorganisationer, som arbejder med global udvikling. Vi spørger, om samarbejdet kan bidrage til ny viden, udvikling af nye metoder og samarbejdsformer – og give nyt indblik i ellers velkendte tematikker?

På seminaret vil der være tre spændende oplæg om konkrete erfaringer, som er opnået i samarbejdet mellem forskning og civilsamfund. Vi bruger oplæggene som afsæt til at diskutere, hvilke muligheder det giver forskning og civilsamfund fremadrettet at samarbejde omkring udviklingsprojekter.

Oplægsholdere:

Liza Rosenbaum Nielsen, Professor i Veterinær Præventiv Medicin, Københavns Universitet (KU).
Helle Ager Henriksen, Projektkoordinator Dansk International Bosætningsservice (DIB).
Rasmus Bering, CEO og Co-Founder Dreamtown.
Lise Grauenkær, Programkoordinator Ghana Venskab (GV).
Esben N. Flindt, Head of Research Support, Syddansk Universitet (SDU).

Program:
15.00-15.20 Velkomst og introduktion
15.20-15.50

Oplæg 1 - Helle Ager Henriksen fra Dansk International Bosætningsservice (DIB) og Liza Rosenbaum Nielsen fra Københavns Universitet vil fortælle om, hvorfor de begyndte at samarbejde om et forskningsbaseret civilsamfundsprojekt i Bolivia, og hvad de har identificeret som fordele og ulemper.

De vil også gøre os klogere på, hvilken betydning ny viden har for at åbne døre og skabe nye samarbejder med stakeholders på tværs af sektorer, der ikke har tradition for at arbejde sammen.

16.00-16.30

Oplæg 2 - Rasmus Bering, CEO og Co-Founder i Dreamtown, vil fortælle om Dreamtowns arbejde i Sierra Leone og organisationens erfaringer med at etablere et forskningssamarbejde om unge i slumområder mellem et lokalt og et internationalt universitet og lokale civilsamfundsorganisationer.

Med udgangspunkt i deres arbejde vil Dreamtown præsentere, hvordan et dynamisk samarbejde mellem forskning og civilsamfund kan skabe en række positive muligheder for aktørerne i partnerskabet.

16.30-17.00 Kaffe og the
17.00-17.30 Oplæg 3 - Lise Grauenkær fra Ghana Venskab vil fortælle, hvordan et tæt forskningssamarbejde med VIA University har resulteret i udviklingen af en innovativ entreprenørskabsmodel for unge i Ghana. Gennem oplægget illustreres det, hvordan samspillet mellem teori og praksis førte til ny læring for alle parter involveret, og hvilke resultater det har ført til for programarbejdet og de ghanesiske partnere.
17.40-18.30 Panel- og plenumdiskussion. Liza Rosenbaum Nielsen (KU), Helle Ager Henriksen (DIB), Rasmus Bering (Dreamtown), Lise Grauenkær (GV) og Esben N. Flindt (SDU).
18.30-18.45 Afslutning

Klik her for tilmelding

Ved spørgsmål kontakt rådgiver i CISU Jacob Thorsen på jt@cisu.dk.